Rok 2017/2018

W naszych podróżach po ciekawych regionach Polski- w czerwcu 2018 roku zawędrowaliśmy na Ziemię Szczecińską. Program przygotowany przez Biuro Podróży „Lubczyk” obejmował wiele ciekawych historycznie i krajobrazowo, a przede wszystkim architektonicznie miejsc.

Główną atrakcją był Szczecin- miasto o ponad tysiącletniej tradycji i burzliwych dziejach, którego okres świetności przypada na czasy panowania książąt z dynastii Gryfitów oraz przynależności miasta do Hanzy (XIII-XVII wiek). Dzisiaj turystów to miasto urzeka zabytkową architekturą i wspaniałą zielenią. Gwiaździste rozplanowanie ulic przywodzi  na myśl francuską stolicę, w związku z czym miasto bywa określane mianem Paryża Północy. Sporą tutejszą atrakcją, wartą zobaczenia jest port i odbywające się tu  żeglarskie święta. Podziwialiśmy współczesną, futurystyczną architekturę Filharmonii Szczecińskiej. Ale najbardziej malowniczy i przyjemny zakątek Szczecina to Wały Chrobrego- zielone tarasy prowadzące ku Odrze. Ponieważ pogoda nam sprzyjała, a hotel w którym spaliśmy był w centrum, kusiło nas, by wieczorem wyjść i chłonąć atmosferę miasta.

Ze wspaniałymi zabytkami ceglanego gotyku spotkaliśmy się także w Stargardzie Szczecińskim. Dumą miasta są liczne kamienice gotyckie oraz wzniesiony w XIII stuleciu kościół Najświętszej Marii Panny. Zachwycają tu również mury miejskie, które przyciągają uwagę pięknymi bramami.

Dla miłośników romańskiej architektury ważnym celem wycieczki był Moryń, którego najcenniejszym zabytkiem jest romańska bazylika. W okolicach Morynia znaleziono pozostałości zwierząt plejstoceńskich więc utworzono tu park, w którym odtworzono zwierzęta żyjące na tym terenie w okresie zlodowacenia.

Gotyckimi zabytkami może się również pochwalić Chojna z przepięknym gotyckim kościołem oraz Cedynia. Ta ostatnia znana  jest  przede wszystkim jako miejsce historycznej bitwy, którą stoczono w czasach Mieszka I. Wybraliśmy się na Górę Czcibora, by  zobaczyć upamiętniający to wydarzenie pomnik Polskiego Zwycięstwa nad Odrą.

Oprócz cudów architektury podziwialiśmy także cuda techniki, Wybraliśmy się do Niemiec by zobaczyć niezwykłą technicznie podnośnię statków Niederfinow- śluzę windową na kanale Odra-Hawela. Różnica poziomów między odcinkami kanałów wynosi 36 m Różnicę tę statki pokonują w wypełnionej wodą olbrzymiej wannie, która jest podnoszona lub opuszczana za pomocą czterech mechanizmów zębatkowych. Popłynęliśmy stateczkiem by skorzystać z podnośni. Podnośnia jest najstarszym tego typu urządzeniem wodnym w Niemczech ( ma 84 lata) i wielką atrakcją turystyczną. Obecnie obok buduje się bardziej nowoczesny i wydajny obiekt.

Po tych atrakcjach udaliśmy się do miejscowości Chorin, gdzie na skraju rozległego rezerwatu Schorfheide wznosi się jedna z najpiękniejszych gotyckich budowli Brandenburgii, zespół klasztorny Cystersów z XIV wieku. Urzekły nas wspaniale zachowane ruiny  kościoła i niektórych zabudowań klasztornych. Obecnie w obiekcie, dzięki stałym pracom konserwatorskim, mogą się odbywać różne imprezy kulturalne.

Skorzystaliśmy też z uroków morza podziwiając piękne plaże Świnoujścia, Ahlbecku, Heringsdorfu i Bansin. Bułeczki ze śledziem zjedzone na molo w Heringsdorfie smakowały wyśmienicie. Wracaliśmy do domu zadowoleni i pełni wrażeń.