Rok 2017/2018

We wrześniu dwie grupy turystów z naszego UTW wybrały się szlakiem dworków i pałaców ziemiaństwa wielkopolskiego.

Pod wodzą niezawodnego pana Kajtka Sasiaka z Biura Podróży „Lubczyk” zwiedziliśmy perełki architektoniczne, które po zawierusze wojennej rzucone na pastwę losu, a przede wszystkim czasu popadały w ruinę. Obecnie znajdują się w dobrym stanie i cieszą oczy zwiedzających.

Zaczęliśmy od wizytówki Ziemi Średzkiej, czyli pałacu w Koszutach, -barokowego dworu szlacheckiego z XVIII w. Dwór w Koszutach to parterowy budynek pokryty gontem otoczony pięknym zadbanym parkiem. Wewnątrz mieści się ekspozycja muzealna pt. „Mała siedziba ziemiańska w Wielkopolsce” urządzona w siedmiu salach bardzo ciekawie i przemyślanie. Oprowadzająca nas pani Przewodnik swoją świetną narracją stworzyła taki nastrój, że poczuliśmy się gośćmi tego domu, którego gospodarze przed chwilą opuścili oglądane przez nas wnętrza. Było to magiczne. Takich przewodników bardzo lubimy.

Dla kontrastu pojechaliśmy do Rogalina, do rozległego i wspaniałego zespołu rezydencjonalnego– okazałej własności rodu Raczyńskich. Rogalińską rezydencję zbudowano w XVIII w. jako siedzibę rodową Kazimierza Raczyńskiego, członka potężnego rodu, który znany był społeczeństwu polskiemu z mecenatu kulturalnego i artystycznego (Biblioteka Raczyńskich, Złota Kaplica w katedrze poznańskiej, czy zbiór malarstwa stanowiący trzon zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu).

Ostatni właściciel dóbr rogalińskich hr. Edward Bernard Raczyński- Prezydent Polski na Uchodźctwie, w 1991r. utworzył fundację im. Raczyńskich przy Muzeum Narodowym w Poznaniu i przekazał Muzeum dzieła sztuki oraz prawa własności do zespołu rezydencjonalnego.

Po wieloletniej, kosztownej renowacji pałacu i otaczającego go parku, możemy zachwycać się precyzyjne odnowionymi wnętrzami, a że żyją jeszcze potomkowie Raczyńskich, którzy pamiętają pałac z czasów świetności i są częstymi jego gośćmi, chętnie korzystano z ich wspomnień. Po zwiedzeniu wnętrz pałacowych, powozowni, galerii malarstwa i parku francuskiego poszliśmy pokłonić się starym 700 letnim dębom rogalińskim- Lechowi, Czechowi i Rusowi.

Zmęczeni nadmiarem wrażeń zasłużyliśmy sobie na pyszny obiad.

Następnie udaliśmy się do Dobrzycy. Zespół pałacowo-parkowy w Dobrzycy to przykład architektury barokowo- klasycystycznej, otoczony pięknym romantycznymi parkiem krajobrazowym z wieloma wkomponowanymi budowlami.

Obecnie w pałacu mieści się Muzeum Ziemiaństwa Polskiego. Podziwialiśmy ładne wnętrza, słuchaliśmy o dziejach wielu właścicieli dworu od Gorzeńskich po Czarneckich, o ich zasługach dla Polski i okolicznych mieszkańców, a także opowieści krążących wśród mieszkańców o duchach rezydujących w pałacu.

Ogromne wrażenie zrobił na nas platan, drzewo rosnące przed pałacem od przeszło 250 lat.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był zespół pałacowy w Taczanowie Drugim. Niegdyś imponująca siedziba ziemiańska zbudowana w XVIII w, dziś opuszczona i zaniedbana. Przez 12 lat wnuczki ordynata Taczanowskiego zabiegały o odzyskanie rodzinnych dóbr. Udało się to dopiero w 2013r. Odzyskały pałac i 8 ha parku oraz zabudowania gospodarcze w ruinie. Nie poradziły sobie finansowo i od lutego 2018 dobra Taczanowskich mają nowego właściciela.

Najlepiej zachowała się kaplica pałacowa, w krypcie której pochowani są Taczanowscy. Budynkiem opiekują się mieszkańcy Taczanowa, bowiem tam odbywają się nabożeństwa. Ciekawostką jest figura Matki Boskiej na wieży kościelnej. Upodobały ją sobie pszczoły. Na zewnątrz figury zbudowały plastry w tak precyzyjny sposób, że wygląda to jakby Matka Boża grała na akordeonie. Cuda przyrody niekiedy przekraczają nasze wyobrażenia.

Mamy nadzieję, że nowy właściciel taczanowskiej rezydencji przywróci jej dawny blask.

To już ostatnia wyprawa w tym roku akademickim 2017/2018. Z zapartym tchem czekamy na propozycje naszej Krysi Burian na nowy rok akademicki. W jakie zakątki Polski i Europy nas zabierze? Dziękujemy Jej za wszystkie nasze wyprawy, które wraz  Biurem Podróży „Lubczyk” opracowuje skrupulatnie, by było ciekawie, bezpiecznie i wesoło. Dziękujemy p. Kajetanowi Sasiakowi- pilotowi większości naszych wypraw- za profesjonalizm i wielką empatię, jaką darzy naszych seniorów. Dziękujemy firmie przewozowej BusTourist za wspaniałych kierowców, którzy zawsze bezpiecznie docierają do zaplanowanych celów podróży. Do zobaczenia na szlaku :-)