Rok 2018/2019

W czerwcu wyruszyliśmy poznać cząstkę bieszczadzkich atrakcji.To piękna, bardzo widokowa część naszego kraju, którą można długo poznawać i ciągle smakować.

Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Tarnowa, miasta z ciekawą historią, przed wojną w połowie żydowskie. Z powodu Rynku i architektury okalających go kamieniczek z podcieniami Tarnów nazywany jest „Perłą Renesansu”. Miasto zwiedziliśmy z przewodnikiem. Podziwialiśmy Rynek z wzniesionymi w XVI – XVIII w. kamienicami oraz ratusz z trzydziestometrową wieżą, na której znajduje się najstarszy w Polsce ręcznie nakręcany zegar.

Zwiedziliśmy również Bazylikę katedralną Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, przed którą odsłonięto 29 czerwca 1981 roku pierwszy w Polsce pomnik papieża Jana Pawła II

katedra w Tarnowie

W Sanoku zwiedziliśmy Muzeum Budownictwa Ludowego, wędrując po Parku Etnograficznym. Na 38 h, wykorzystując walory krajobrazowe i naturalną formę ukształtowania terenu, wyeksponowano ponad 150 obiektów drewnianych, charakterystycznych dla poszczególnych krain etnograficznych na obszarze południowo-wschodniej Polski. Można było zajrzeć do niektórych domostw i przyjrzeć się ich wyposażeniu. Była to niesamowita wyprawa w krainę utraconej przeszłości regionu.. Na terenie skansenu znajduje się również sektor poświęcony historii przemysłu naftowego.

skansen Sanok skansen Sanok 1

Następnie udaliśmy się na renesansowy zamek do Muzeum Historycznego. Tutaj podziwialiśmy jedną z najpiękniejszych kolekcji sztuki cerkiewnej w Polsce. Ponad 1200 eksponatów pochodzi z terenów południowo-wschodniej Polski i dzisiejszej Ukrainy. Na zamku znajduje się też galeria dzieł Zdzisława Beksińskiego, jednego z najbardziej intrygujących współczesnych malarzy. To największa na świecie – licząca ok.600 prac – ekspozycja prac artysty.

W Myczkowcach wędrowaliśmy po Parku Miniatur Sakralnych, który powstał w 2007 roku.

miniatury cerkwi

Na około hektarowej powierzchni znajduje się 140 makiet obiektów sakralnych - drewnianych kościołów, cerkwi prawosławnych i grekokatolickich. Modele zostały wykonane z niezwykłą dokładnością w skali 1:25,co sprawia, że wyglądają bardzo realistycznie. Miejsce jest niezwykle malownicze, ponieważ makiety usytuowano w otoczeniu wielu gatunków miniaturowej roślinności.

Komańcza to miejsce internowania Prymasa Polski Kardynała Stefana Wyszyńskiego. W Klasztorze Sióstr Nazaretanek mogliśmy zobaczyć Izbę Pamięci, w której zgromadzono wiele pamiątek związanych z obecnością Prymasa w tym miejscu.

klasztor w Komaczy

W Cisnej byliśmy gośćmi w Pracowni Ikon Jadwigi Denisiuk. Wiedzą o tworzeniu ikon podzielił się z nami Rysiek "Bury" Denisiuk. Niektórzy z nas skorzystali z możliwości zakupu tych pięknych ikon.

Przełęcz Wyżna – to jedno z najpiękniejszy miejsc w Bieszczadach. Panorama z tego miejsca zapiera dech w piersiach. To stąd mamy widok na Połoninę Wetlińską, Połoninę Caryńską, Przełęcz Wyżniańską i Wierch Wyżniański, Małą Rawkę, a w dali widać gniazdo Tarnicy i Halicza. W dole rozciągają się Berehy Górne, na których w sezonie odbywa się kulturowy wypas owiec i gdzie działają bacówki. Zajrzeliśmy do jednej z nich, by kupić pyszne sery.

W Smolniku podziwialiśmy dawną bojkowską świątynię pod wezwaniem Św. Michała Archanioła z 1791 r. wpisaną na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Smolnik

Muczne - to tutaj znajduje się Zagroda Pokazowa Żubrów. Zwierzaki, pochodzące ze Szwajcarii i Francji, można obserwować w ich naturalnym środowisku z dwóch zbudowanych platform widokowych. Niestety, z powodu upału żubry chowały się przed nami w cieniu i trudno je było dostrzec. Dopiero w drodze do autokaru, przy szosie, z krzaków wychyliły się dwa osobniki.

zagroda ubrw

Polańczyk – to miejsce naszego pobytu, skąd codziennie wyruszaliśmy odkrywać atrakcje tego regionu. Sporą atrakcją był rejs po Zalewie Solińskim statkiem TRAMP, - byłym okrętem wojennym, który służył Marynarce Wojennej na Bałtyku. Zalew Soliński jest największym pod względem pojemności zbiornikiem wodnym w Polsce. Podziwialiśmy urozmaiconą linię brzegową z licznymi malowniczymi zatoczkami.

rejs po zatoce  Statek Tramp

Wrażenie robi również zapora na Solinie. To prawdziwe arcydzieło polskiej inżynierii i największa budowla hydrotechniczna w Polsce – długa na 664m i wysoka na 82 m. spacer po koronie zapory był sporą atrakcją.

W Górzance obejrzeliśmy kolejną drewnianą cerkiew. Największą osobliwością świątyni jest płaskorzeźbiony w drewnie ikonostas z poł. XVIII wieku. To absolutna rzadkość w Karpatach. Na tamtejszym cmentarzu spoczywa znany bieszczadzki bard - "Chmielu" - Przemysław Chmielewski.

Muzeum Przyrodniczo-Łowieckie „Knieja” w Nowosiółkach to jedna z najciekawszych ekspozycji przyrodniczo-łowieckich w Bieszczadach. Obejrzeliśmy faunę i florę regionu, dzieje łowiectwa i leśnictwa oraz ich rolę na tych terenach. Tutaj odbyło się nasze spotkanie integracyjne – degustowaliśmy wino i miejscowe smakołyki, słuchaliśmy śpiewu przy akompaniamencie gitary.

W drodze powrotnej zwiedzaliśmy zamek w Łańcucie, jedną z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce. Słynie ze znakomitych wnętrz mieszkalnych, oryginalnego wystroju z XVII,XVIII i XIX wieku. Liczne dzieła sztuki, piękne tkaniny, meble i cudowne ręcznie wykonane podłogi tworzące różne wzory robiły wrażenie na każdym z nas.